Ośrodek SPCh

troska o język i zmysły

LOGOPEDA

TERAPIA SI

Terapia SI (terapia integracji sensorycznej) to metoda terapeutyczna stosowana głównie u dzieci, której celem jest poprawa funkcjonowania systemu sensorycznego. Jest szczególnie przydatna dla dzieci z problemami w przetwarzaniu bodźców sensorycznych, co może prowadzić do trudności w nauce, zachowaniu i codziennym  funkcjonowaniu.
Podczas terapii SI terapeuta pracuje nad usprawnieniem sposobu, w jaki dziecko odbiera i przetwarza bodźce sensoryczne (takie jak dotyk, równowaga, propriocepcja). Terapeuta SI wykorzystuje różne zabawy i ćwiczenia, aby pomóc dzieciom w lepszym radzeniu sobie z bodźcami i poprawie ich umiejętności motorycznych oraz emocjonalnych.

DIAGNOZA SI

Diagnoza SI (integracji sensorycznej) polega na ocenie zdolności osoby do przetwarzania bodźców sensorycznych, aby zidentyfikować ewentualne trudności w tej dziedzinie. Proces ten obejmuje wywiady, obserwacje, testy sensoryczne oraz analizę funkcjonalną, mające na celu zrozumienie wpływu problemów sensorycznych na codzienne życie. Celem diagnozy jest opracowanie indywidualnego planu terapii, który pomoże w poprawie przetwarzania sensorycznego i funkcjonowania pacjenta.

KONSULTACJA LOGOPEDYCZNA

Konsultacja logopedyczna jest to spotkanie z logopedą, podczas którego przeprowadzana jest wstępna ocena potrzeb pacjenta, analiza objawów oraz ustalanie planu terapeutycznego.

DIAGNOZA LOGOPEDYCZNA

Diagnoza logopedyczna to szczegółowy proces oceny problemów komunikacyjnych, który obejmuje wywiad z pacjentem lub opiekunami, ocenę funkcjonalną mowy i języka oraz analizę wyników testów. Logopeda identyfikuje trudności w artykulacji, płynności mowy, rozumieniu i używaniu języka, aby opracować indywidualny plan terapeutyczny. Celem diagnozy jest ustalenie przyczyn problemów komunikacyjnych i zaplanowanie skutecznej terapii.

KONSULTACJA NIEMOWLĄT I MAŁYCH DZIECI

Konsultacja logopedyczna niemowląt/małych dzieci (do lat 3) skupia się na ocenie i wsparciu rozwoju mowy oraz komunikacji u bardzo małych dzieci. Logopeda ocenia umiejętności związane z gaworzeniem, słuchaniem, a także rozwijaniem umiejętności potrzebnych do późniejszego mówienia i rozumienia języka. Celem konsultacji jest wczesne wykrycie potencjalnych problemów i wdrożenie odpowiednich działań, które wspomogą prawidłowy rozwój komunikacyjny niemowlęcia oraz małych dzieci.

TERAPIA RĘKI

Terapia ręki u dzieci koncentruje się na rozwijaniu i poprawie umiejętności motorycznych, koordynacji oraz precyzyjnych ruchów rąk. Jest stosowana w leczeniu problemów takich jak opóźnienia rozwojowe, zaburzenia integracji sensorycznej czy efekty urazów. Celem jest wsparcie dziecka w osiągnięciu jak największej niezależności i poprawa codziennego funkcjonowania.

TERAPIA KARMIENIA

Terapia karmienia u dzieci jest specjalistycznym podejściem, które pomaga w rozwiązywaniu problemów związanych z przyjmowaniem pokarmów, takich jak trudności z jedzeniem, gryzieniem czy przełykaniem. Obejmuje techniki poprawiające umiejętności motoryczne, koordynację oraz percepcję sensoryczną, które są kluczowe dla efektywnego karmienia. Celem terapii jest wsparcie dziecka w rozwijaniu zdrowych nawyków żywieniowych i zapewnieniu mu odpowiedniego odżywienia oraz komfortu podczas jedzenia.